آجر نسوز شاموتی

آجر نسوز شاموتی نوعی از انواع آجر نما جنس نسوز محسوب میشود که برخی به آن آجر نما نسوز شاموتی یا آجر نسوز نما شاموتی هم میگویند . اگر تمایل دارید در مورد نوع دیگری از آجر نسوز یعنی آجر نسوز انگلیسی مطالعه کنید روی نام آن کلیک کنید تا به صفحه مربوطه هدایت شوید .

اگر قصد خرید آجر نما برای نمای ساختمان خود را دارید ، حتما آجر های نسوز شاموتی را بررسی کنید . به جرات میتوانیم بگوییم آجر نسوز شاموتی یکی از متنوع ترین انواع آجر نما محسوب میشود . این نوع آجر نما دارای تنوع هم در رنگ و هم در طرح و هم در ابعاد است . و اگر به صورت رندوم ( یعنی به کار گیری رنگ های مختلف و متنوع در کنار هم ) بسیار بسیار زیبا خواهد بود .

تنوع آجر نما نسوز شاموتی

تنوع آجر نما نسوز شاموتی ( آجر نسوز شاموتی ) به این شکل است که دارای مدل های پر دان ( دانه های مشکی ) و کم دان و استفاده از رنگ در بازه های روشن تا تیره است و تقریبا توسط تمامی کارخانه ها تولید میشود . ولی ممکن است برخی از کارخانه هم کمتر و برخی بیشتر این مدل های متنوع را تولید کنند .

در بخش زیر میتوانید برخی از انواع محصولات آجر نسوز شاموتی را مشاهده فرمایید .

این محصولات با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب توسط کارخانه آجر ایران نما تولید و عرضه میگردد

آجر نسوز شاموتی آجر نما شاموتی
نمره 5.00 از 5
(1)
آجر نسوز نما شاموتی
آجر نسوز شاموتی

ترکیب مواد اولیه

آجرهای شاموتی عمدتاً شامل SiO2 و Al2O3 می‌شوند. میزان SiO2 در ترکیب آجرهای شاموتی ۵۰ تا ۸۵ درصد و میزان Al2O3 بین ۱۰ تا ۴۵ درصد است. این آجرها دارای حداکثر ۳ درصد Fe2O3، سه درصد TiO2 و مقادیر کمیاکسید منیزیم، اکسید کلسیم، اکسید سدیم و اکسید پتاسیم است. برای دستیابی به چنین ترکیبی، عمدتاً رس یا شاموت پخته شده از رس‌ها به‌عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرایند تولید آجر نسوز شاموتی

ماده اولیه اصلی آجرهای شاموتی، رس است. بخشی از رس می‌بایست تحت عملیات پیش‌پخت قرار بگیرد. این کار در دمای ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد در کوره‌های قائم، کوره‌های دوار یا کوره‌های تونلی صورت می‌گیرد. محصول این فرایند شاموت است که می‌بایست خرد و دانه‌بندی شود. شاموت دانه‌بندی شده، سپس با مقدار مناسبی رس و آب مخلوط می‌شود. مراحل بعدی عبارتند از شکل‌دهی، خشک کردن و پختن. پخت آجرهای شاموتی معمولاً در دمای ۱۲۵۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد در کوره تونلی صورت می‌گیرد.

فازهای موجود در محصول نهایی آجر نسوز شاموتی

فازهای اصلی موجود در آجرهای شاموتی عبارتند از: مولایت و فاز شیشه. فاز شیشه بین ۴۰ تا ۵۵ درصد آجر را تشکیل می‌دهد. همچنین بسته به شرایط می‌توان آثاری از تری‌دیمیت و کریستوبالیت نیز در آجر شاموتی یافت.

منبع ویکی پدیا